Mitä meillä syödään?

Mahtavaa viikon alkua! Paljon on toivottu ruokapostausta ja ajattelin tänään päästää teidät kurkistamaan hieman meidän kodin ruoka-ostoksiin! 🙂 Voin myöhemmin tehdä myös erillisen ruoka-päiväkirjan, jota myös monet ovat paljon toivoneet 🙂

Meillä syödään kotona hyvin perinteistä ja tavallista kotiruokaa, mutta kuitenkin sillä periaattella, että kaikki ruoka valmistetaan alusta loppuun itse ja tietenkin laadukkaista raaka-aineista. Meillä ei noudateta minkäänlaista dieettiä, tai ruoka-ohjelmaa, mutta kotimme ehkä kirjoittamaton sääntö on, että arkena syödään arkiruokaa ja syödään siististi ja viikonloppuna voi mennä vaikka ravintolaan syömään, tehdä kotona lempiruokaa ( eli tortilloja 😀 ) taikka herkutella, jos siltä tuntuu. Ja totuuden nimissä, vaikka puolisoni hyvin osallistuva onkin, on ruoanlaitossa päävastuu minulla. Ja hyvä niin, sillä olen ruuan kanssa melko tarkka 😀

Noin puolet päivistäni olen kuitenkin töissä aamusta iltaan ja silloinkin pyrin aina ottamaan töihin omat eväät. Mikäli tämä ei kuitenkaan onnistu, löytyy sairaalasta onnekseni myös salaattibaari ja grilli, joista pystyy helposti kokoamaan järkevän aterian töihin syötäväksi.

 

 

Kaupasta ruoka-kassiimme lähtee lähes joka kauppareissulla mukaan…

-Jauhelihaa, kanaa, kalaa, kananmunia

-Maitoa, raejuustoa, rahkaa, luonnonjogurttia, fetaa

-Pastaa, perunaa, bataattia, couscousia, porkkanaa ja muita juureksia

-Salaattia, kirksikka-tomaattia, kurkkua, paprikaa, sipulia,

-Hedelmiä kuten banaania, appelsiinia, omenaa, kiiwiä, persimonia, avocadoa, mandariinia, viinirypäleitä

-Marjoja, pähkinöitä, mango-pilttejä, jalopenoja, mausteita, siemeniä

 

Kausihedelmät <3

 

Mustikat <3

 

Raejuustoa joka aamupuuroon!

 

Piltti on helppo sujauttaa smootihieen!

 

Pähkinöistä hyviä rasvoja.

 

Kananmuna on helppo ja hyvä proteiinin lähde.

 

Tummaa pastaa.

 

Vähärasvaista naudan lihaa.

 

Käymme usein kerran viikossa kaupassa ja ostamme monen päivän ruoat kerralla, ettei aikaa kulu jatkuvaan kaupassa ravaamiseen. Pyrin ruokavaliossani huomioimaan yleisesti riittävän proteiinin ja ravinteiden saannin, syön paljon vihreää ja tuoretta, mutta käytän päivittäin myös hiilihydraatteja huoletta. Olen huomannut vähähiilihydraattisen ruokavalion laskevan voimatasojani ja aihettavan väsymystä ja sitä en missään nimessä tahdo. Varmasti monella ruoka-asiantuntijalla ja kriitikolla olisi paljon korjattavaa myös minun päivittäisessä ruokailussa, mutta syön juuri niin, kuin koen keholleni hyväksi. Se riittää minulle.  Kehityskohteenani olisi mm. ostaa kaikki tuotteet luomuna, suosia enemmän lähellä tuotettua ruokaa ja käyttää enemmän kasvisvaihtoehtoja.

Suosittelen  ihmisiä yleensäkkin noudattamaan sellaista ruokavaliota, joka sopii juuri sinun keholle. Ei kaikkien tarvitse olla vegaaneja, tai lopettaa maitotuotteiden käyttöä, jos se ei omaan elämään sovi. Ei kaikkien ruokavalion tarvitse olla täysin gluteenitonta tai vehnätöntä, mutta toisaalta, kaikille ne eivät sovi. Jokaisen tulisi itse omaa kehoaan kuuntelemalla löytää itselleen sopiva ruokavalio ja olen henkilökohtaisesti vastaan monien ravintoaineiden karsimista kokonaan pois ruokavaliosta. Jollain tapaa ärsyttää se trendikkyys, mikä ruokailusta on tänä päivänä tullut, kun taas toisaalta olen iloinen siitä, kuinka tietoisuus ravinnosta ja sen vaikutuksista on lisääntynyt. On myös hienoa huomata, kuinka eri ravintoloissa on lisääntynyt vaihtoehtoiset ruoat esimerkiksi keliaakikoille tai vegaanista ruokavaliota noudattaville.

Yleisesti ottaen uskon, että monille ihmisille ensimmäinen haaste ruokavalion kuntoon laittamisessa olisi jättää herkut pois, tai säästää ne karkkipäivää varten ja opetella syömään säännöllisesti kohtuullisen kokoisia aterioita noin 5 ateriaa päivässä. Siitä olisi hyvä aloittaa. Kun perusasiat saa kuntoon, voi alkaa hifistelemään ravintoarvoilla ja makroilla 😀

Mitä tuotteita teillä käytetään kotona? Kerro ihmeessä minulle vinkki vitoset ! 🙂

 

Ihania ruoka-hetkiä <3

 

-ANNAKOO

 

Löydät minut myös:

ig: anna.korhonen

facebook: ANNAKOO

 

 

Voit myös pitää tästä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *