Terveellinen ja puhdas ruoka ei oikeasti ole kovin vaikea juttu.

Ajattelin tänään puhua vähän ruuasta ja siitä, kuinka terveellinen ruoka ei oikeasti ole kovin vaikea juttu. Monesti ruokavaliolla ruvetaan hirveästi kikkailemaan tai painonpudotuksessa turvaudutaan kaiken maailman mehudieetteihin vaikka todellisuudessa riittäisi kun laittaisimme perusasiat kuntoon ja siistisimme ruokavaliosta ylimääräiset hötöt pois.

Ruoka on yllättävän suuressa osassa elämäämme. Se kuuluu jokaisen joka päivään, lähes joka hetkeen. Se yhdistetään niin arkeen kuin juhlaan ja sillä on meille muunkinlainen merkitys kuin toimia vain polttoaineena. Toiset tykkää käydä ravintoloissa syömässä jo ihan kultturellisesta näkökulmasta ja toisille leipominen on harrastus. Joku voi tehdä työkseen kokin hommia ja toinen olla reseptikirjailija. Niin tai näin, ruoka kuuluu jokaisen meidän elämään mutta terveellinen ruokavalio koetaan usein haastavaksi ja hankalaksi asiaksi.

Mitä sitten on terveellinen ja puhdas ruoka? Tarkoittaako se joka päivä nautittuja vihersmoothieita ja kauniita smoothiekulhoja vai pelkästään vihreitä ituja? Minä miellän terveelliseksi ja puhtaaksi ruuaksi ihan normaalin kotiruoan ilman mitään erityisiä höysteitä. Usein ruokavaliota ei tarvitse lähteä edes kamalasti muuttamaan, kun vaan karsii sieltä kaiken ylimääräisen ‘turhan energian’ pois. Jättää kermakastikkeet, kakut, karkit, sokerijuomat, leivokset ja puolivalmiit ruuat juhlaan tai herkkupäivään ja valmistaa oman ruuan alusta loppuun itse.

 

 

Itselleni terve ja puhdas ruoka tarkoittaa kasviksia, marjoja, pastaa, perunaa, riisiä, kanaa, kalaa, naudanlihaa, riistalihaa, yrttejä, papuja, maitotuotteita, kookosöljyä ja pähkinöitä. Ihan kaikkea tavallista ruokaa. Olen jättänyt siitä vain kaiken ylimääräisen ‘hötön’ kuten sokerit, kermakastikkeet, huonot hiilihydraatin lähteet ja turhat herkut pois. Ja toki herkkuja ja karkkeja ja myös sitä ‘höttöruokaa’ kuten pizzaa voi joskus syödä. Avainsana on se, että syö arkena siististi, niin keho sietää hyvin myös satunnaisia herkkupäiviä.

Puhtaasta ruuasta ja terveellisesti syömisestä on mielestäni tehty liian vaikeaa ja se saa ihmiset uskomaan kaiken maailman mehudieettien toimivuuteen. Pitäisi ymmärtää, että terveellisesti syöminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Valmistat vain ruokasi itse. Näin ensinnäkin tiedät, mitä ruokasi sisältää ja pysty lisäämään sinne niitä hyviä juttuja. Keitä itse aamupuurosi ja lisää sinne läjä marjoja. Valmista itse lounas-salaattisi kasviksista ja lihasta, sujauta joukkoon avocadoa ja pähkinöitä tuomaan hyviä rasvoja tai keitä itse kasvissosekeittosi. Paista pihvejä ja tee uunijuureksia. Tee uunilohta ja salaattipeti. Kanawokkia tai risottoa. Ihan tavallista ruokaa. Ei se ole sen vaikeampaa.

 

 

 

Puhdas ja terveellinen ruokavalio sisältää mielestäni monipuolisesti näitä raaka-aineita:

-paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä( mustikoita, mansikoita, puolukoita, vadelmia, salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, kesäkurpitsaa, pinaattia, appelsiinejä, omenoita, banaania, kiiwiä, mangoa, perskoita yms)..

-perunaa, porkkanaa, pastaa, bataattia, riisiä, couscousia, linssejä, papuja..

-viljoja: ruista, kauraa, vehnää, ohraa..

-rasvoja ( avocado, pähkinät, kookosöljy..)

-lihaa (kanaa, kalaa, riistaa, naudan lihaa..)

 

Eli käytännössä puhdas ja terveellinen ruokavalio koostuu ihan tavallisista jutuista. Suosittelen lämmöllä kaikille painon hallitsijoille, että laittakaa ensin ihan perusasiat kuntoon ja sitten katsokaa kuinka teidän käy. Lautasmalli ei mielestäni ole lainkaan huono asia ja olenkin sitä mieltä että jos kaikki suomalaiset noudattaisivat EDES sitä, säästyisimme tältä hurjalta ylipainon määrältä mitä jatkuvasti itseemme kerrytämme.

Toki ruuan laadun lisäksi määrällä on merkitystä, mutta jos ruoka on puhdasta ja ravitsevaa ilman ylimääräisiä energianlähteitä, saa sitä varmasti syödä niin paljon ettei nälkää tarvitse nähdä tai elää minkään laisella dieetillä.

 

Ravitsevaa viikkoa kaikille!

-ANNAKOO

Löydät minut myös:

ig: anna.korhonen

snapchat: anna.korhonen

facebook: ANNAKOO.BLOGI

 

 

 

Voit myös pitää tästä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *