Äitiysfysioterapia – ensimmäinen arvio synnytyksen jälkeen.

Äitiysfysioterapia on käsite, josta vielä kaksikymmentä vuotta sitten harva oli kuullut. Silloin ei puhuttu lantionpohjan aktivaatiosta, tai erkauman kuntoutuksesta osana synnyttäneen äidin palautumista. Silloin ei puhutta varmaan synnytyksestä palautumisesta ollenkaan. Onneksi ajat muuttuvat.

Äitiysfysioterapeutti on laajasti perehtynyt ihmisen fysiikan ja sen toiminnan lisäksi erityisesti synnyttäneen äidin fysiikkaan, kehon muutoksiin raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Raskaus itsessään on VALTAVA muutos äidille niin fyysisesti, kuin psyykkisesti ja erityisesti se on valtava rasite meidän lantionpohjalle sekä keskivartalon seudulle. Raskaus myös muuttaa monen naisen kehonkuvaa ja kehoon saattaa raskauden ja synnytyksen vuoksi jäädä pysyviä jälkiä ja muutoksia. Muutokset voivat olla niin esteettisiä, kuin ihan toiminnallisiakin. Ja itseasiassa, näitä toiminnallisia vaivoja, kuten virtsankarkailua, yhdyntäkipua, kohdunlaskeumaa yms esiintyy melko usein. Niistä ei vaan ikävä kyllä puhuta ja siksi niistä ei myöskään tiedetä. Tärkeintä jokaisen synnyttäneen äidin olisi kuitenkin muistaa, että kehon palautumiseen voit itse vaikuttaa, eikä koskaan ole liian myöhäistä lähteä kuntouttamaan omaa kehoa.

 

HUH -tilat sijaitsevat Helsingin Kampissa

 

Oman raskauden kohdalla pidin kehoni hyvinvoinnista huolta jo raskausaikana. Urheilin niin pitkään, kuin turvallisesti ja kivuttomasti pystyin ja loppuraskaudesta pidin kehostani huolta kehonhuollolla ja joogalla. Tiesin jo raskausaikana, että haluan synnytyksen jälkeen käydä äitiysfysioterapeutin vastaanotolla tarkastamassa erkaumani ja lantionpohjani kunnon ja saamassa ammattilaisen opit niiden kuntoutukseen. Ikävä kyllä liian usein nimittäin entuudestaan urheilulliset äidit lähtevät liian nopeasti, tai rankasti liikkumaan ja näin ollen palautuminen pitkittyy, tai pahimmassa tapauksessa estyy kokonaan. Itseäni lähinnä harmittaa se, etten käynyt äitiysfysioterapeutilla jo raskauden aikana. Olisin varmasti saanut apua niin si-nivelen reistailuun, kuin muihinkin liitoskipuihin. Suosittelenkin siis KAIKILLE raskaana oleville: Käykää äitiysfyssarilla jo raskauden aikana, mikäli minkäänlaisia ongelmia tai kiputiloja ilmenee <3

Ensimmäiselle käynnille menossa 🙂

 

Kävin viimeviikolla HUH -Helsingissä fysioterapeutti Sini Seppälällä, jonka vastaanotolla tutkimme lantionpohjani ja lantion asennon, ryhtini, erkaumani ja oikeastaan koko kroppani kunnon synnytyksen jälkeen. Tuolloin synnytyksestä oli kulunut aikaa jo kuusi viikkoa ja kroppa tuntui ihan hyvälle, paikat oli toipunut ja haavat parantunut. Kuitenkin esimerkiksi erkaumaa, tai sen suuruutta en osannut yhtään arvioida itse. Lantionpohjan aktivaatiota olin jossain märin tehnyt jo synnytyslaitokselta saakka.

Sinistä huomasi heti, että hän on alan ammattilainen. Hän pyysi minua seisomaan ja tekemään erilaisia liikkeitä ja muutaman kerran tunnustelemalla hän huomasi, että oikealla puolella lantiota minulla on kireyttä ja siellä lantion asennon hallinta pettää. (Tämän jos olisin tiennyt jo raskausaikana, olisi se selittänyt minun oikean puolen SI-nivelen kipuilut ja olisin voinut tehdä asialle jo silloin jotakin). Tutkimme myös vatsalihasten aktivaatiota ja suorien vatsalihasteni erkaumaa ultraäänitutkimuksella. Harjoittelimme erilaisia hengitys- ja rentoutusharjoituksia, jotta opin rentouttamaan lihaksiston, jonka jälkeen sen aktivoiminenkin onnistui paremmin. Opettelimme erilaisten harjoitteiden avulla tunnistamaan poikittaisen vatsalihaksen aktivaation, joka siis aktivoituu kun lantionpohjaa harjoitetaan. Aluksi tämä oli mielestäni vaikeaa, mutta nyt osaan sen jo tunnistaa ja lantionpohjaa on helpompi harjoittaa.

 

 

 

Mikä minun lähtötaso sitten oli? No, Sinin mukaan oikein hyvä ja lupaava 😀 Erkaumaa multa löytyi 3 cm navan alapuolelta ja 5 cm navan yläpuolelta ennen harjoitteiden tekemistä. Aktivoimalla lantionpohjaa Sinin opettamin keinoin; pieneni erkaumani huomattavasti ultraäänessä ja sen jäntevyys lisääntyi. Minulla suurimpana ongelmana todettiin pieni jatkuva jännittyneisyys niin lantionpohjan seudulla, lonkkien ulkokiertäjissä, kuin pallean etuosassakin. Tämän vuoksi keskityimme erityisesti hengitys- ja rentoutusharjoituksiin, sillä hoitamattomana tuollaiset “kireystilat” voivat häiritä erkauman kuntoutumista, sekä hankaloittaa lantionpohjan aktivoimista. Tämä siksi, että jo aktiivista lihasta on hankalaa lähteä aktivoimaan lisää. Siksi se pitää oppia ensin rentouttamaan. Hauskaa tässä sinäänsä on se, ettei lantionpohjan rentouttamisesta puhuta missään ja neuvolan ohjeissakin kehoitetaan harjoittamaan vain voimaa. Kukaan ei ole koskaan kertonut, että rentouttaminen on itseasiassa vieläkin tärkeämpää, että koko aktivoiminen ylipäätään onnistuu 😀 Tätä olen kovasti yrittänyt nyt kotona harjoittaa ja jo vastaanotolla totesimme, että rentoutusharjoitusten jälkeen tulokseni parani huomattavasti. Toki rentoutusharjoitteiden lisäksi sain ohjeet lantionpohjan voiman kehittämiseen ja poikittaisen vatsalihaksen aktivointiin erkauman kuntoutusta ajatellen.

 

 

 

Vatsalihasten erkaumaa katsottiin ultraäänilaitteella, jolla erkauman koon pystyi mittaamaan tarkasti.

 

Kävimme myös läpi, minkälaista harjoittelua voin tehdä ja minkälaista harjoittelua tulisi vielä välttää erkauman vuoksi. Monet liikkeet ja harjoitteet nostavat voimakkaasti vatsaontelon sisäistä painetta ja tästä syystä voivat itseasiassa pahentaa erkaumaa. Tämä oli oikeastaan se, mitä eniten halusin tietää. Sen, miten voin treenata turvallisesti ilman, että teen keholleni ja sen palautumiselle itse hallaa.

Äitiysfyssarikäynnin Sinin luokse pystyt varaamaan:
IG: @ftsiniseppala
Facebook: Fysioterapeutti Sini Seppälä
Kävin vastaanottokäynnin jälkeen vielä Sinin vetämässä äitien ryhmässä, jossa näitä samoja juttuja käytiin läpi. Toisella tunnilla vauvatkin olivat mukana ja sielä keskityttiin myös vauvan hyvinvoinnin tukemiseen kosketuksen ja liikkeen avulla. Tuo oli ihan mun lemppari tunti! Meidän Robert kylläkin nukkui koko tunnin, mutta opin sieltä tosi kivoja, hieman vauvan vyöhyketerapian kaltaisia oppeja, jotka olivat super mielenkiintoisia 🙂 Tällaisia äiti-vauva ryhmiä Sini vetää pitkin kevättä ja vielä viimeiseen (29.5 alkavaan ryhmään) on muutama paikka vapaana. Ryhmä kokoontuu 4 x 60 minuuttia keskiviikkoisin ja tapaamisten lisäksi osallistujat saavat lisämateriaalia suljetussa Facebook-ryhmässä. Ilmoittautumiset ja lisätiedot sinikrista.seppala@gmail.com.
Nyt eikun vaan harjoittelemaan ja treenaamaan ja kerron teille sitten mun konrollikäynnin (joka on noin 3kk synnytyksestä) jälkeen, miten mun erkaumani on lähtenyt palautumaan ja miltä näyttää lantionpohjan kunto 🙂
Pitäkää äidit hyvinvoinnistanne ja kehostanne huolta, sillä se on tehnyt maailman suurimman työn <3 Oman kropan turvallinen kuntouttaminen on ihan super tärkeää ja jokaisen on otettava itse vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Onnellinen äiti on paras äiti, muistakaa se <3 🙂
Näihin tunnelmiin, ihanaa ja aurinkoista viikkoa <3
-ANNAKOO
Löydät minut myös:
ig: anna.korhonen
facebook: ANNAKOO.BLOGI
* Postaus tehty yhteistyössä fysioterapeutti Sini Seppälän kanssa.

Voit myös pitää tästä

1 comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *