Synnytys jättää jälkensä – kuntouta keho turvallisesti.

*Postaus tehty kaupallisessa yhteistyöss Nordic Fit Mama -kanssa. Synnytys ja lapsen syntymä ovat maailman ikimuistoisimmat kokemukset, mutta synnytys jättää myös jälkensä. Lantionpohjan heikko kunto, kohdunlaskeuma, virtsankarkailu, yhdyntäkivut, keskivartalon hallinnan puute, vatsalihasten erkauma… Kaikki nämä ovat synnyttäneiden äitien melko yleisiäkin vaivoja, jotka kuitenkin yleensä on täysin treenattavissa kuntoon.

Vaikka raskausaika ja synnytys menikin itselläni ilman suurempia pysyviä vaivoja, oli raskaus ja synnytys valtava rasite lantionpohjalle ja keskivartalon alueelle. Muistan, kuinka raskauden viimeisinä kuukausina ulos lähtiessäni mietin aina ensin, missä on lähin vessa, sillä valtava paine, joka lantionpohjaan ja rakon seudulle kohdistuu, aiheuttaa myös jatkuvaa pissahätää. Synnytyksen jälkeen ensimmäiset kävelyt tuntuivat siltä, kuin kohtu tipahtaisi ja tunsin painetta lantionpohjan seudulla. Tämä johtui tietenkin löystyneistä lantionpohjan lihaksista ja osittain myös repeämistä. Myös vatsalihasten erkauma on raskausaikana väistämätön ja myös minulla erkaumaa oli selvästi tullut.

 

 

 

Olin itse päättänyt jo raskausaikana, että haluan ehdottomasti hakeutua synnytyksen jälkeen äitiysfysioterapeutin oppiin ja palauttaa kehoni turvallisesti ja rauhallisesti synnytyksen jättämistä muutoksista. Se, mitä en kuitenkaan osannut ajatella, oli se, että äitiysfysioterapeutilla kannattaisi tietenkin käydä jo raskauden aikana! Jos tämän olisin tajunnut, olisin varmasti selvinnyt ilman liitoskipuja ja päässyt liikkumaan myös loppuraskauden aikana. Myös lantionpohjan jumppaa tein kovasti jo raskausaikana, mutta silloinkin jätin tietämättömyyttäni kaikki lantionpohjan rentoutusharjoitukset pois, jolla puolestaan tein ehkä tietämättäni hallaa koko hommalle.

Hakeuduin kuitenkin pian synnytyksen jälkeen äitiysfysioterapeutin oppiin ja sainkin häneltä tarkan tilannekartoituksen oman kroppani tilanteesta ja ohjeet siitä, miten raskauden jälkeistä vartaloa kannattaisi lähteä kuntouttamaan. Ainut ongelma, mikä kuntoutusprosessissa ilmeni, oli itselläni se, että usein nämä tosi pienet, hyvinkin lyhyet ja yksinkertaiset harjoitteet saattoivat päivän aikana jäädä helposti tekemättä. Siihen ongelmaan sain avun, kun Riina tarjosi minulle paikkaa Nordic Fit Maman -Kuntouta keskivartalosi -verkkokurssilta!

 

 

Kurssi on tarkoitettu jo synnyttäneille äideille, mutta Nordic Fit Mama tarjoaa kursseja myös raskaana oleville. Nordic Fit Maman Kuntouta keskivartalo -verkkokurssi on kuuden viikon mittainen verkkokurssi, jossa keskitytään kuntouttamaan lantionpohja ja keskivartalo TURVALLISESTI synnytyksen jälkeen. Treenit aloitetaan SUPER varovasti, pikkuhiljaa vaikeusastetta ja tehoja lisäten. Kurssi ei ole sidonnainen aloituspäivään, vaan voit aloittaa sen koska vaan sinulle sopii parhaiten. Kurssin aikana saat joka päivä kattavan, mutta tarpeeksi tiiviin infon eri aihealueesta ja joka päivälle on myös oma video, jossa Riina ohjeistaa harjoitusten toteuttamisen. Mielestäni tämä on ihan super kätevä juttu, sillä aina ei ennätä lukemaan tai pysähtymään koneen äärelle ja niinä päivinä voit kuunnella ja katsella videon ja suorittaa harjoituksen samaan aikaan. Voit myös valita, että saat muistutusviestin uudesta harjoituksesta sähköpostiisi ja näin ollen harjoituksen muistaa myös tehdä. Tämä oli mulle tosi tärkeä juttu ja auttoi siinä, että todella muistin tehdä nuo pienet harjoitteet päivittäin!

Verkkokurssi on myös oiva apuväline niille, jotka asuvat vaikka paikkakunnalla, jossa äitiysfysioterapiapalveluja ei ole mahdollista saada. Itse koen verkkokurssin olevan tosi toimiva lisä äitiysfyssarikäynneille ja se on nimenomaan motivoiva väline treenien toteuttamiselle! Riinan ihana pirteä asenne tuo iloa päivään ja muistuttaa olemaan myös lempeä itselleen  ja omalle keholleen 🙂 Oikeastaan eniten minua harmittaa se, etten aloittanut kurssia HETI synnytyksen jälkeen, mutta toki saan siitä nytkin suuren hyödyn 🙂

Suosittelen kurssia ehdottomasti kaikille synnyttäneille äideille, mutta ERITYISESTI, mikäli sinulla on jotakin seuraavista vaivoista:

-vatsalihasten erkauma

-kohdunlaskeuma

-vitsanpidätysongelmia

-raskauden jälkeinen pömppö vatsa

-synnytyksen jälkeisiä yhdyntä -tai alaselkäkipuja

Tärkeää on muistaa myös se, että vaikka synnytyksestäsi olisi jo aikaa vaikka vuosi, tai yli – koskaan ei ole liian myöhäistä kuntouttaa kehoa takaisin siihen, mikä se oli ennen synnytystä! Älä siis jää vaivojesi kanssa yksin! Niihin löytyy kyllä apu ja nyt se apu on helposti juuri sinun saatavilla <3

 

 

 

Mikäli sinä haluat panostaa omaan hyvinvointiisi, voit lunastaa valmennuksen itsellesi edullisesti hintaan 79€ täältä. (Etu vain ANNA KOO -lukijoille)

Pieni hinta siitä, että saat kehosi takaisin kuntoon ja saat nimenomaan rakennettua vankan ja kestävän pohjan toimivalle keholle. Pohjatyö on kaikessa aina se tärkein, joten se kannattaa tehdä huolella <3

 

Hyvinvoiva äiti on paras äiti <3

 

Ihanaa viikkoa <3

Kerro ihmeessä miten valmennus lähti käyntiin 🙂

 

-ANNAKOO

 

Löydät minut myös:

ig: annaelinaoinonen

facebook: annaelinaoinonen

 

Voit myös pitää tästä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *