Häävalmistelut – muistilista.

Tänään luvassa paljon toivottu häävalmistelut -postaus. Ajattelin samalla jakaa tulevia morsiamia ajatellen häiden muistilistan, josko siitä jollekulle olisi jatkossa hyötyä 🙂

Häiden alkuperäisen suunnittelun aloitimme periaatteessa jo heti kihlautumisen jälkeen, eli 2018 tammikuussa, mutta silloin tuo suunnittelu oli vain ideoiden heittelyä ja haaveilua 😀 Selasin pinterestiä läpi ja ideoin, millaiset häät haluaisin. Suunnittelu muuttui kuitenkin todelliseksi, kun viime kesänä rupesin katselemaan hääpaikkoja ( jotka Helsingissä tulee varata jopa 1-2 vuotta aikaisemmin! ) ja huomasimme, että meidän lemppari -hääpaikasta oli vapautunut seuraavalle kesälle heinäkuinen lauantai! No mikä ettei, ajattelimme ja päätimme mennä jo nyt 2019 vuonna naimisiin, vaikka alunperin suunnittelimme häitä 2020 vuodelle. Jälkeenpäin ajateltuna seuraava vuosi olisi ollut ehkä ajankohdallisesti parempi, koska Robert syntyi nyt keväällä, mutta sitä emme tietenkään vielä tuolloin tienneet 😀 Pienen vauvan kanssa häiden järjestely kun sujuu puolet normaalia hitaammin 😀

 

 

Hääpaikan kriteereiksi meillä oli muodostunut seuraavat: sijainti merenrannalla, ei liian suuri tila, että juhlat säilyvät intiimeinä, omat ruuat ja juomat saatava viedä paikanpäälle ja halusimme, että juhlapaikassa saa olla niin kauan kuin haluamme. Monissa hääpaikoissa ovet on laitettava jo puoliltaöin säppiin ja ruuat ja ja juomat on otettava paikanpäältä, mikä taas on usein huomattavasti kalliimpaa, kuin omien juomien ja kilpailutetun Catering-palvelun käyttäminen. Juhlapaikassa meille oli myös tärkeää, että tila on yksi suuri yhtenäinen tila, jossa kaikki ovat yhdessä, ei niin, että tilassa olisi paljon pieniä huoneita, jolloin vieraat joutuisi sijoittamaan erilleen toisistaan. Haluamme, että kaikki näkevät mitä tapahtuu ja voimme viettää juhlaa kaikkien läheistemme ympäröimänä.

Saatuamme sattumalta peruutuspaikan toivomastamme hääpaikasta, selvitin, mitä kaikkea pitäisi hoitaa jo hyvissäajoin etukäteen. Kirkko oli toinen, johon Helsingissä varaukset kannattaa tehdä jo edellisenä vuonna ja keskustan suurimpiin kirkkoihin onkin olemassa “arpalista”, jossa voit toivoa tiettyjä kirkkoja ja tiettyä kellonaikaa ja arpaonni sitten suosii niitä ketä suosii… Eli joku siellä seurakunnan toimistossa päättää kuka saa ja minkäkin ajan. Meidän alkuperäinen toive oli päästä naimisiin iltapäivällä Johanneksen kirkossa, mutta arpaonni ei suosinut meitä, vaan olisimme saaneet tosi aikaisen ajan sinne. Paremman ajan vihkimiselle saimme Helsingin Vanhaan kirkkoon, joten päädyimme ottamaan sen hääkirkoksemme. Se oli meillä toivelistalla toisena vaihtoehtona ja onhan vanha kirkko myös todella kaunis.

Juhlapaikka ja kirkko ovat varmasti kaksi tärkeintä asiaa, jotka täytyy olla varattuna jo lähes vuotta etukäteen, kun häitä suunnitellaan, sillä liian myöhäisessä vaiheessa kaikki mieluisat paikat ovat jo varattuina. Aloitin myös mekon etsimisen tosi hyvissä ajoin, mutta kierrettyäni kaikki Helsingin hääpukuliikkeet sitä täydellistä mekkoa löytämättä, tulin siihen tulokseen, että mekko kannattaisi teetettää. Kaasoni vinkkasi minulle ihanan ompelijan Heidi Tuiskun ja varasin hänen luokseen suunnittelupalaverin. Hän sai heti ajatuksistani kiinni ja hahmotti minkälaisen mekon haluaisin ja teetetty mekko tuli yllätyksekseni vielä edullisemmaksi, kuin ne pari 2019 vuoden uutuusmalliston mekkoa, jotka oli “ihan kiva” -listallani. Mittatilaustyönä tehty mekkoni on nyt täydellinen, uniikki kappale, jota ei löydy toista <3 Sen kanssa siis ainakin onnistuttiin, kiitos maailman parhaan ompelijani, joka loi unelmistani totta 🙂

 

 

Seuraavat “isommat” varaukset olivat kuvaaja, bändi, catering sekä kuljetukset. Kuvaajia lähdin etsimään instagramista ja valitsin sieltä noin kahdeksan parasta, joiden hinnat kilpailutin. En ottanut automaattisesti edullisinta, mutta kannattaa todellakin ottaa huomioon, että samantasoisissa kuvaajissa voi olla jopa satojen, ellei tuhannen euron hintaerot. Kuvaajan halusimme koko päiväksi ja hän tekeekin hääpäivästä ns. “kerronnallisen kuvauksen”, eli on matkassamme heti aamun valmisteluista ihan iltamyöhään saakka. Onnekseni valitsemamme kuvaaja Anni-Maria on mielettömän ammattitaitonsa lisäksi vielä tosi symppis tyyppi ja koenkin sen olevan tosi tärkeää, että kuvaajan kanssa kemiat kohtaa 🙂

Bändi oli valintana vaikea, sillä netti on pullollaan bilebändejä, joiden musiikkia on kuitenkin tosi vähän kuultavilla. On myös mahdotonta tietää, millaisen tunnelman bändi pystyy keikoillaan luomaan, mikäli ei ole suosittelijoita lähipiirissä. Selattuani kymmeniä ja kymmeniä bändejä ja tutustuttuani tarjontaan, laitoin muutamalle bändille tarjouspyynnön, joista valitsimme lopulta sen, kenen musiikkia oli eniten kuultavilla (ja hyvää sellaista). Bändin valinnassa on mielestäni ensisijaisen tärkeää, että näet jostakin youtubesta tai nettisivuilta pätkän heidän live-vedostaan. Muuten on mahdotonta tietää musiikin laadusta. Bändiksi valitsimme Millie Jean -yhtyeen. DJ:täkin mietimme aluksi livemusiikin lisäksi, mutta meillä bändi soittaa puolilleöin saakka, joten sen jälkeen ajattelimme, että on sama soittaa spotifysta omia hääsoittolistoja ja DJ:n hankkiminen aamuyöntunneille olisi ollut ehkä turhaa.

Viimeisin suurin hoidettava asia häävalmisteluissa oli catering. Tein tämänkin tiimoilta TODELLA paljon taustatutkimusta ja kyselin suosituksia ja lueskelin keskustelupalstoja ja arvosteluja. Näiden tiimoilta kilpailutin jälleen kymmenkunta catering-palvelua, joista lopulta kahden eri firman maistatustilaisuuksiin osallistuimme. Catering-palvelun hankinta oli mielestäni vaikeinta, sillä tarjontaa on valtavasti ja ruoka on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista, jonka toivon osuvan nappiin hääpäivänä. Toki huonokaan ruoka ei voi pilata hyvää tunnelmaa, mutta tietenkin hyvä ruoka kruunaa päivän ja parhaimmankin tunnelman 🙂 Catering- palvelun valitsimme lopulta täysin maistatustilaisuuden pääruokien laadun perusteella ja ruuat todella Delicatessenilla olivatkin hyviä. Meillä kriteerinä oli myös se, että saamme itse päättää menun, sillä tosi moni Catering-firma tarjoaa vain tiettyjä valmiita menu-vaihtoehtoja. Pääruuan lisäksi häissämme tarjotaan pieni iltapala, ettei nälkäiset vieraat uuvahda tanssilattialle yön pikku tunteina 🙂 Kakut olivat lähes poikkeuksetta jokaisella Catering-firmalla sellaista “tusinakamaa”, joten olin jo alunperin päättänyt, että haluan hääkakun alan erikoisliikkeestä. Löysin jälleen instagramin ihmeellisestä maailmasta täydellisten kakkujen loihtijan, mutta valitettavasti hän oli hääpäivänämme lomalla. Kyseinen kakkuvalmistaja osasi kuitenkin ystävällisesti suositella Pala Kakkuu -yritystä ja saimme sieltä täydellisen, juuri toiveittemme mukaisen hääkakun tilattua.

Kun suurimmat ulkopuoliset palvelut olivat varattuina, rupesin järjestelemään itse hoidettavia asioita, kuten menujen ja hääohjelman askartelu, istumajärjestyksen suunnittelu, karkkipuffa, photobooth, koristeet, kattaus, valaistus, sisustus, kukat, meikkaajat ja kampaajat yms. Meikkaajaksi sain onnekseni luottomeikkaajan Heidi Kämpin ja hiukset minulle ja kaasoille tulee tekemää Minna Puustinen. Hääpäivänä ainakin täydellinen look on taattu 🙂 <3 Kukat meille tulee Kukkakauppa Kukkaniityltä.

Kuvat Pinterestistä.

 

Kuvat Pinterestistä.

 

Kuvat Pinterestistä.

 

Seuraavaksi muistilistaa siitä, mitä kaikkea kannataa ottaa huomioon häiden häävalmisteluissa. Tietysti pinterestin aktiivisen selaamisen ja haaveilemisen jälkeen ihan ensimmäinen ja yksi tärkeimmistä asioista, joka kannattaa ensimmäiseksi päättää on häiden budjetti. Ylityksiinkin kannattaa varautua, sillä ainakin meillä hankitalistalle ilmestyi järjestelyjen aikana tosi tosi monta juttua, mitä ei alussa osannut edes miettiä..

HÄÄVALMISTELUT – MUISTILISTA:

juhlapaikka

kirkko / vihkimispaikka

pappi

esiintyjä kirkkoon + häämarssien valinta

vieraslista + kutsut + hääinfo

catering + menun suunnittelu

kakku

juomat

valokuvaaja / videokuvaaja

bändi / dj / hääsoittolistat tai muu esiintyjä

häävalssin tai häätanssin musiikin valinta ja harjoittelu

äänentoistovälineet

hääauto + koristeet + kuljettaja

muu tarvittava kuljetus esimerkiksi bussit

häämekko + sulhasen puku + kaasojen ja bestmanien sekä tarvittaessa morsiustyttöjen ja poikien vaatetus + asusteet

kampaaja + meikkaaja

hääohjelma + tarvikkeet (photobooth, karkkipuffa, pelit, ohjelmanumerot..)

somisteet (valot, kynttilät, pöytänumerot, viirit, kyltit, liinat, tuolihuput, paperipallot, vieraskirja, tms..)

floristi ja kukat

hääyön majoitus

häämatka

Tässä nyt alkuun mieleen tulevat asiat 😀 Eli hoidettavaa kyllä ihan kiitettävästi on.. Kannattaa myös etukäteen miettiä käytännön asiat koko päivän osalta läpi, eli esimerkiksi missä morsian laittautuu, missä sulhanen ja bestmanit ovat, onko lapset mukana häissä, mistä hankitaan lastenvahti yms… Meillä päädyttiin siihen, että häämme ovat lapsettomat häät, sillä Robert on vielä niin pieni, ettei hän muista itse häissä olleensa ja meluisa hääpaikka livemusiikkeineen ja alkoholitarjoiluineen ei mielestäni ole sopiva paikka vauvalle <3 Myös monet häävieraista ovat perheellisiä ja ainakaan minun korviin ei ole kantautunut, että kukaan olisi laittanut pahakseen vanhempien vapaailtaa yhdessä 😉

 

 

Tässä nyt tämä ylipitkä häävalmistelut -postaus, jota paljon toivoitte 🙂 <3 Laitan ensiviikolla vielä postauksen siitä, miten itse olen valmistautunut häihin ja häiden jälkeen avaan tietenkin sitä, minkälainen meidän suuri päivä oli <3 Hääpäivä meillä on täysin somevapaa, eli jo kutsuissa toivoimme ettei juhlistamme julkaista materiaalia sosiaaliseen mediaan. Mielestäni tällä tavoin ihmiset ovat enemmän läsnä ja voivat nauttia juhlista omin silmin, ei linssin läpi 🙂

Onko täällä muita tämän kesän tulevia tai juuri naimisiin menneitä morsiammia? <3 Minkälainen oli teidän hääpäivänne? Minä odotan omaamme jo innolla <3

 

-ANNAKOO

 

Löydät minut myös:

ig: anna.korhonen

facebook: ANNAKOO.BLOGI

 

 

 

Voit myös pitää tästä

2 comments

  1. Hei, häänne kuullostaa ihanille! Minusta on vaan hyvin kummallista, että ette ota omaa poikaanne mukaan häihin vaan laitatte hänet hoitoon?? Hän on kuitenkin iso osa teidän perhettä vaikka ei muistaisi toki juhlasta mitään. Todella outoa että rakkauden juhlaa juhlitaan ilman omaa lasta. Olisiko sittenkin kannattanut odottaa vuosi tai mennä naimisiin ennen lapsen hankintaa.

    1. Moikka Nanna. Minusta se ei ole ollenkaan outoa vaan nimenomaan meidän vauvalle parhaaksi että saa olla rauhallisessa hoitopaikassa luotettavalla hoitajalla eikä meluisassa hääpaikassa bändin soittaessa ja ihmisten ottaessa alkoholia ☺️ Ja hän on iso osa meidän perhettä vaikka ei 3kk iässä aikuisten juhlissa olekkaan 😃 Mielipiteesi on sinun, ajattelen asiasta täysin eri tavalla ☺️ Meidän häät todellakin tulee olemaan ihanat ja ajankohta on täydellinen 😍 kesäinen lauantai!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *