Ravinteikas vihersmoothie

Aloitan aamuni aina kaurapuurolla ja vihersmoothiella, joiden resepteistä saan päivittäin kyselyjä. Tänään jaossa siis paljon kysytty vihersmoothie -ohje. Aloitin eilen sokerittoman syyskuun näin hieman jälkijunassa ja lupasin sen myötä jakaa terveellisiä välipalaohjeita myös täällä blogin puolella. Näitä siis tulossa pian lisää.

Olen aina ollut smoothien suurkuluttaja, mutta viimeisen vuoden aikana olin jotenkin unohtanut niitä tehdä. Kuukausi sitten kaivoin kuitenkin blenderit kaapinpohjalta ja laitoin surisemaan! Mikä olisikaan parempaa, kuin aamulla tehty tuore vihersmoothie täynnä ravinteita 🙂 Välipalaksi tykkään tehdä marjaisia smoothieita, mutta aamu on jotenkin kiva aloittaa vihreällä.

 

 

Smoothiessa parasta on se, että sitä voi miksata täysin fiiliksen mukaan. Siihen voi käyttää juuri niitä aineksia, mitä kaapista sattuu löytymään ja tykkään myös kokeilla erilaisia makuyhdistelmiä rohkeasti. Smoothie on helppo napata mukaan ja itselläni onkin iso blenderi kotikäyttöä varten ja yksi pienempi “mix and go -blenderi”, johon voin suoraan surauttaa matkaeväät mukaan. Super kätevää! Mun blenderit alkavat kyllä olla jo niin kivikautisia, että uusi olisi pian hankinnassa. Ehkä laitan sen joulupukin toivelistalle 😀

Vihersmoothie on myös oiva tapa lisätä kuin huomaamatta ravinteikkaita vihreitä päivän ruoka-saldoon, mikäli niitä muutoin tulee niukasti nautittua. Smoothien sekaan on helppo heitellä erilaisia superfoodeja aina tarpeen mukaan. Imetyksen myötä tuntuu, että kaikki rasva kehosta häviää maidon mukana ja smoothie onkin hyvä keino nauttia hyviä rasvoja, sillä avocado ja pähkinät istuvat siihen täydellisesti.

 

 

MAUKAS VIHERSMOOTHIE:

– 1 tl Foodin viherjauhe (tästä viherjauheesta voisi itsessään jo tehdä smoothien, mutta itse tykkään käyttää tuoreita raaka-aineita, joten mulla on tapana heittää tätä smoothie-mixiä vaan sekaan)

– kourallinen pinaattia TAI 2tl Foodin pinaattijauhetta

– 2 kpl isoa lehtikaalin lehteä TAI 2 tl Foodin lehtikaalijauhetta

– 1/2 – 1 kpl avocado. Itse laitan kokonaisen, jotta saisin riittävästi rasvoja.

– 1 kpl päärynä

– loraus limen tai sitruunan mehua. Myös Foodin sitruuna-inkiväärimehu sopii tähän täydellisesti.

– 1 – 2 rkl Foodin vaniljahera riippuen kuinka makean smoothien haluat

– 1 -2 rkl soijajogurttia ( itse käytän Alpro Go on -proteiinirahkaa)

– 1 dl vettä TAI vaihtoehtoisesti muuta nestettä kuten kaura- tai mantelimaitoa, kookosvettä tms.

 

Sekoita kaikki aineet blenderissä keskenään. Blendaa NIIN KAUAN, että seos on sileää. Tähän menee ainakin minun kivikautisella blenderillä useampi minuutti! 😀 Mikäli haluat koostumuksesta juoksevampaa, lisää nesteen määrää. Jos tykkäät syödä smoothiet kauniin smoothiekulhon muodossa, voit vähentää nesteen määrää ja syödä soosin lusikalla 🙂 Makeammaksi smoothieta saat, kun lisäät joukkoon puolikkaan banaanin. Voit banaanilla ja heran määrällä säädellä makeusastetta juuri oman mielen mukaan. Mikäli haluat vegaanisen smoothien, vaihdat vain heran riisiproteiinijauheeseen.

 

Käytän pääosin tuoreita raaka-aineita, mutta mulla löytyy aina kaapista Foodinin pinaatti ja lehtikaalijauhetta sekä vihersmoothie-jauhe. Näin voin tehdä smoothien milloin vain vaikka en olisi ennättänyt kauppaan 🙂 Iso suositus!

 

Tämä vaniljahera mulla on päivittäisessä käytössä. Käytän sitä smoothieihin, leivontaan ja salin jälkeen palkkariksi 🙂

 

Otan muutaman kerran viikossa aamuisin sitruuna tai sitruuna-inkivääri shotin aamupalan yhteydessä. Tämä tuo mukavaa kirpeyttä myös smoothieen.

 

Tältä mun aamiainen näyttää oikeastaan about 300 päivää vuodesta 😀 Olen tosi rutiinien orja, mutta toisaalta, ei huonompi rutiini lainkaan 🙂

 

Vihreitä smoothiehetkiä kanssasiskot <3

 

PS. Jaa kommenttiboksiin sun lemppari smoothie -ohje niin voin kokeilla sitä!

 

-ANNA

 

Löydät minut myös:

ig: @annaelinaoinonen

facebook: @annaelinaoinonen

Voit myös pitää tästä

2 comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *